För mig är social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet centrala frågor, säger Stefan Mossvall, fastighetsutvecklare på S:t Erik Markutveckling AB, del av Stockholms stad och ägare av Bryggeriet i Bromma.
– Kan vi återbruka flera byggnader, mer byggprodukter och återvinna mer material i samband med utvecklingen av Bryggeriet kan vi minska vår klimatpåverkan avsevärt. Tanken på att upprätta ett eget återbrukslager här fanns därför med i utvecklingsplanerna från start.
– Jag hade även hört att kollegorna inom Stockholms stad letade efter en lokal för ett återbrukslager och visste att det fanns en pågående utredning om ”förutsättning för att etablera en återbrukningscentral för byggmaterial”. Så jag kontaktade dem. Ett återbrukslager kräver vissa förutsättningar och de har vi här. Storleken på vår fastighet och det faktum att den skulle tömmas innebar att vi kunde frigöra enorma ytor, lagerplats som normalt sett inte finns att tillgå i en projektfastighet. Arbetsmarknadsförvaltningen, såg också fördelarna med ett återbrukslager i Bryggeriet, så tillsammans genomför vi nu ett pilotprojekt. Det är mycket lärorikt och ger oss viktiga insikter för hur framtida och effektiva återbrukslager kan skapas, förklarar han med passion i rösten.
3100 stolar från Globen
Förutom samarbetet med Arbetsmarknadsförvaltningen har Bryggeriet sedan tidigare ett nära samarbete med Miljöförvaltningen.
– Genom Centrum för cirkularitet på Miljöförvaltningen fick vi reda på att det fanns massor av gamla läktarstolar och dörrar över i Globen, alltså Avicii Arena. Nina, vår återbrukssamordnare, åkte dit med en av våra arkitekter och valde ut 35 enmetersbreda dörrar och ett antal stolsektioner, totalt 3100 stycken stolar, som vi nu håller på att projektera in i vårt nya idrottscenter. Här kommer de, efter lite kärlek, bli del av den fasta läktaren, tillsammans med andra nya och smalare stolar.
– Vi tog nog i lite i överkant med Globenstolarna, skrattar Stefan. De som blir över får vi placera ut som vilstolar lite här och var i lokalerna.
Ett annat tydligt återbruksexempel är all demonterad armatur från verksamheter som suttit i lokalerna tidigare.
– Det är stora volymer lysrörsarmatur som vi kommer återbruka. En del i befintligt skick medan andra behöver byggas om till LED. Plus kontorsmöbler, wc-stolar, handfat, mattor, undertaksplattor, dörrar från toaletter och omklädningsrum med mera.
Dyrare att demontera än riva
Svårigheterna ligger bland annat i att identifiera olika produkters skick och hur man bäst tar hand om dem. Här har vi tagit in experter för att på plats bedöma vad som kan och är värt att återbrukas med hänsyn till livslängd, dagens standard, brandsäkerhet osv eftersom det är dyrare att demontera än att riva.
– En del material kan man inte flytta, elektriska saker får inte bli smutsigt, porslin vill vi rengöra innan demontering medan armatur som sitter högt upp bäst rengörs efter demontering. Vi lär oss, hela tiden, förklarar Stefan.
Lagerhanteringen är en utmaning
– Problemet, som jag tror att alla som arbetar med de här frågorna har, är hur man bäst hanterar lagret och håller koll på var alla produkter är. Och framförallt hur man projekterar in dem, säger Stefan. Jag tror att nyckeln ligger i informationen om produkterna. Här används Palats, ett systemstöd för återbruk som enligt honom ligger i framkant i flera delar. Enkelt förklarat förses alla produkter med en QR-kod som blippas när produkten kommer till lagret. Med hjälp av den kan man sedan komplettera information kopplat till produkten, som inte matades in under inventeringsfasen, såsom bredd, längd, antal och så vidare.
– Vi har precis börjat bygga upp vårt lager på de här sättet. Och även om allt inte är incheckat än håller våra projektörer parallellt på med planerna för idrottscentret, där arkitekter och återbruksexperter också är med.
För den praktiska driften av återbrukslagret står Stockholms stads arbetsmarknadsförvaltning. De har även hand om Stocket återbruk, stadens interna tjänst för återbruk av möbler och annan utrustning.
– Hos oss kallar vi därför tjänsten Stocket byggåterbruk, förklarar Stefan. Här arbetar aspiranter från Jobbtorg Stockholm som ett led i att komma närmare arbetsmarknaden. Ett samarbete som fungerar väldigt fint.
Klimatanpassat och snyggt med skav
– Avslutningsvis vill jag nämna att vi själva inrett vårt projektkontor med enbart begagnade kontorsmöbler. Stolar, bord, White boards, mattor, rubbet, säger Stefan.
– Jag skulle vilja få in det cirkulära tänkandet även hos framtida hyresgäster. Vi har hur mycket inredning som helst att erbjuda. Allt måste inte vara nyskick, man kan få ett arkitektritat, välplanerat och dessutom klimatanpassat kontor för en mycket billigare peng tack vare återanvändning om man väljer att etablera sin verksamhet hos oss. Det är dessutom snyggt med lite skav, särskilt om man som på Bryggeriet sitter i en cool, gammal industrilokal.